Alle KCE-rapporten
De KCE-rapporten zijn beschikbaar in verschillende formaten en talen. Presentatie en taal van de rapporten
- (-) Remove 2019 filter 2019 (13)
- (-) Remove Organisatie en financiering van de gezondheidszorg (HSR) filter Organisatie en financiering van de gezondheidszorg (HSR) (13)
- Endocrinologie, diabetes en leverziekten (1) Endocrinologie, diabetes en leverziekten-filter toepassen
- Geestelijke gezondheidszorg en psychiatrie (1) Geestelijke gezondheidszorg en psychiatrie-filter toepassen
- Geneesmiddelen (1) Geneesmiddelen-filter toepassen
- Gynecologie, zwangerschap en bevalling (3) Gynecologie, zwangerschap en bevalling-filter toepassen
- Kanker (1) Kanker-filter toepassen
- Organisatie van de zorg (2) Organisatie van de zorg-filter toepassen
-
Voorstellen voor een effectiever antibioticabeleid in België
KCE Reports 311A (2019) Het onverantwoord gebruik van antibiotica bij mens en dier maakt bacteriën steeds sneller resistent. Dit heeft overlijdens, meer ziekenhuisopnames en een langere ziekteduur tot gevolg. In België ligt het antibioticagebruik in de ambulante sector (met vooral de huisartsen als voorschrijvers), in de woonzorgcentra en in de veeteelt hoger dan het Europese gemiddelde. Op vraag van de FOD Volksgezondheid onderzocht het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) de oorzaken hiervan, en formuleerde het 21 aanbevelingen om de situatie te verbeteren.
-
Verpleegkundige bestaffing voor een veilige(re) zorg in acute ziekenhuizen
KCE Reports 325A (2019) Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) en de KU Leuven stelden vast dat een verpleegkundige in de Belgische ziekenhuizen voor gemiddeld 9,4 patiënten moet zorgen. De internationaal aanvaarde norm voor een veilige zorgomgeving bedraagt nochtans ten hoogste 8 patiënten per verpleegkundige. Het KCE pleit er dan ook voor dat de overheid jaarlijks bijkomende middelen investeert, en dat ze erop toeziet dat deze effectief worden gebruikt om het aantal patiënten per verpleegkundige te verlagen en dit op de diensten waar dit het meest nodig is.
-
Organisatie van geestelijke gezondheidszorg voor volwassenen in België
KCE Reports 318A (2019) De laatste decennia maakte de Belgische geestelijke gezondheidszorg (GGZ) een aantal hervormingen door. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) werd gevraagd om het GGZ-landschap in kaart te brengen, en om eventuele lacunes en overlappingen op te sporen. De grootste uitdaging blijkt momenteel echter dat de GGZ-behoeften van de Belgische bevolking niet duidelijk zijn, omdat hierover geen betrouwbare cijfers bestaan. Om die reden kon het KCE dan ook niet nagaan of het huidige zorgaanbod afgestemd is op de behoeften.
-
Organisatie en terugbetaling van enterale en parenterale voeding in en buiten het ziekenhuis
KCE Reports 315 (2019) In ons land is 33 % van de ziekenhuispatiënten, 16% van de bewoners van woonzorgcentra en bijna 13% van de thuiswonende ouderen ondervoed. Het probleem wordt meestal laat opgemerkt. Om ondervoeding te voorkomen of te behandelen moet men stapsgewijs te werk gaan, van het screenen op (het risico voor) ondervoeding, het geven van voedingsadvies, aangepaste of verrijkte voeding tot uiteindelijk in sommige gevallen het toedienen van voeding via een sonde of via de bloedbaan.
-
Naar een geïntegreerd prenataal zorgpad voor laag risico zwangerschappen
KCE Reports 326A (2019) Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) stelt voor om zwangerschappen op te volgen met behulp van een ‘prenataal zorgpad’ voor elke zwangere vrouw, dat is aangepast aan haar specifieke behoeften. Een aantal toekomstige ouders blijkt namelijk niet altijd gemakkelijk zijn weg te vinden binnen het bestaande zorgaanbod. Hierdoor vallen er zwangere vrouwen uit de boot. Andere vrouwen worden dan weer te vaak opgevolgd.
-
Levensverwachting van personen met type 1 diabetes (Rapid Review)
KCE Reports 314 (2019) In het kader van de Wet betreffende de verzekeringen van 4 april 2014, werd er een Opvolgingsbureau voor de tarifering opgericht. Dit heeft tot taak om de voorstellen tot bijpremie of weigeringen van verzekeringen die de terugbetaling van het kapitaal van een krediet waarborgen (schuldsaldoverzekeringen) te onderzoeken (art.217).
-
Kwaliteitsindicatoren voor de aanpak van hoofd- en halskanker
KCE Reports 305A (2019) In België nemen het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE), het Kankerregister en het College voor Oncologie al een aantal jaren initiatieven om de zorgkwaliteit voor kankerpatiënten te verbeteren. Deze keer werd de zorg voor mensen met hoofd- en halskanker onder de loep genomen. Het KCE stelde samen met klinische experten een set van kwaliteitsindicatoren en te behalen doelstellingen op, en evalueerde aan de hand daarvan de zorg die in de Belgische ziekenhuizen wordt aangeboden.
-
Globale impact en verdelingseffecten van sociale bescherming tegen gezondheidszorguitgaven
KCE Reports 309A (2019)
-
Gezondheidsgeletterdheid: welke lessen trekken uit de ervaring van andere landen?
KCE Reports 322A (2019) ‘Gezondheidsgeletterdheid’ is het vermogen van een persoon om informatie over gezondheid te begrijpen, zodat hij zijn gezondheid en levenskwaliteit kan behouden of verbeteren. In België blijkt 30 tot 45% van de bevolking een problematisch niveau van gezondheidsgeletterdheid te hebben. Vele landen namen al maatregelen om de gezondheidsgeletterdheid van hun inwoners te verbeteren. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) kreeg de opdracht om hun actieplan te onderzoeken, om er lessen uit te kunnen trekken voor een eventueel Belgisch plan.
-
De performantie van het Belgische gezondheidssysteem – Rapport 2019
KCE Reports 313A (2019) De performantie van ons gezondheidssysteem werd al verschillende malen onderworpen aan een ‘check-up’. De stethoscoop wordt daarbij steeds vastgehouden door het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE), in samenwerking met Sciensano, RIZIV en de FOD Volksgezondheid. Voor deze vierde editie werden 121 indicatoren uitgekozen. Het resultaat: een analyse van 5 transversale dimensies en 5 specifieke thema’s, die samen als het ware een dashboard vormen. Het rapport duidt de sterke en zwakke punten van het systeem aan met een groen en een rood licht.
-
De organisatie van materniteiten in België
KCE Reports 323A (2019) Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) berekende dat een materniteit jaarlijks minstens 557 bevallingen moet uitvoeren, om de kostprijs per bevalling te kunnen verlagen tot die van de efficiëntere materniteiten, en zonder dat daarbij de goede zorg in het gedrang komt. Verder moet elke vrouw (tussen 15 en 49 jaar) in ons land binnen een veilige tijdslimiet een materniteit met de wagen kunnen bereiken. Op basis van die criteria, dus een gegarandeerde efficiëntie, kwaliteit en toegankelijkheid, zouden 17 kleine materniteiten kunnen worden gesloten.
-
Asielzoekers: opties voor een meer gelijke toegang tot gezondheidszorg. Een stakeholderbevraging
KCE Reports 319A (2019, 2ed.) Elke migrant die op Belgisch grondgebied aankomt en asiel aanvraagt, krijgt voor de duur van de procedure automatisch toegang tot gezondheidszorg. Verschillende Belgische en internationale rapporten wijzen er echter op dat de toegang tot deze zorg niet voor alle asielzoekers gelijk is. Hierdoor schiet België tekort in het naleven van de internationale verdragen die het mee ondertekende. Aan het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) werd gevraagd hoe aan deze situatie kan worden verholpen.
-
Alternatieve scenario's voor de projectie van de workforce van vroedvrouwen: horizon scanning en kwantificeringsmodel
KCE Reports 312A (2019)