Alle KCE-rapporten
De KCE-rapporten zijn beschikbaar in verschillende formaten en talen. Presentatie en taal van de rapporten
- (-) Remove 2005 filter 2005 (10)
- Geneesmiddelen (1) Geneesmiddelen-filter toepassen
- Hart- en vaatziekten (1) Hart- en vaatziekten-filter toepassen
- Hematologie en transfusie (1) Hematologie en transfusie-filter toepassen
- (-) Remove Organisatie van de zorg filter Organisatie van de zorg (10)
- Stomatologie en tandheelkunde (1) Stomatologie en tandheelkunde-filter toepassen
-
Evaluatie van forfaitaire persoonlijk bijdrage op het gebruik van spoedgevallendienst.
KCE Reports 19A (2005) Sinds 2003 mogen ziekenhuizen patiënten een persoonlijke bijdrage van 12,50€ aanrekenen voor het gebruik van de spoedgevallendienst. De bedoeling hiervan is de patiënt te 'responsabiliseren'. Sinds kort is de inning van een forfait ten bedrage van 9,50€ (of 4,75€ voor patiënten met een voorkeursregeling) verplicht. Zijn deze maatregelen een stap in de juiste richting om het oneigenlijke gebruik van spoedgevallen bij te sturMeren?
-
Prospectief bepalen van de honoraria van ziekenhuisartsen op basis van klinische paden en guidelines: makkelijker gezegd dan gedaan.
KCE Reports 18A (2005) Een klinisch pad beschrijft welke handelingen in welke volgorde artsen, verpleegkundigen en andere zorgverstrekkers in het ziekenhuis moeten verrichten voor een bepaalde aandoening. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) ging na of op basis van klinische paden een standaardprijs per ingreep bepaald kan worden voor de medische honoraria.
-
Evaluatie van de referentiebedragen.
KCE Reports 17A (2005) In de ziekenhuizen werden in 2002 'referentiebedragen' ingevoerd als een maatregel tegen overconsumptie: voor een aantal chirurgische ingrepen dienen uitgaven groter dan 21% boven het gemiddelde terugbetaald door de ziekenhuizen. Een rapport van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) toont nu aan dat de referentiebedragen nauwelijks gekend zijn in de ziekenhuissector en technisch vatbaar zijn voor kritiek. Verschillende verbeteringen zijn mogelijk: o.a.
-
Studie naar de mogelijke kosten van een eventuele wijziging van de rechtsregels inzake medische aansprakelijkheid. Fase II : ontwikkeling van een actuarieel model en eerste schattingen.
KCE Reports 16A (2005) Indien slachtoffers van medische accidenten vergoed worden zonder dat de medische fout van de zorgverstrekker moet bewezen worden, zal het aantal vergoedbare dossiers met 9,5 vermenigvuldigen. Zo schat een onderzoeksgroep van actuarissen die de opdracht kreeg om voor het KCE het model te ontwikkelen om de financiële impact van een wijziging in de rechtsregels van de medische aansprakelijkheid te schatten.
-
Evolutie van de uitgaven voor gezondheidszorg.
KCE Reports 15A (2005) De betaalbaarheid van de gezondheidszorg geniet ruime belangstelling bij publiek en media. Er wordt veel aandacht besteed aan de effecten van de vergrijzing voor de volgende decennia, maar voor het beleid is ook de meer nabije evolutie van het grootste belang. Welke uitgaven kan men verwachten binnen 6 maanden, binnen een jaar, binnen drie jaar,…? Het antwoord op deze vragen is belangrijk, zowel voor het vastleggen van de begrotingsdoelstelling als voor de inschatting van de gevolgen van concrete beleidsmaatregelen.
-
Variaties in de ziekenhuispraktijk bij acuut myocardinfarct in België.
KCE Reports 14A (2005) Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg vergeleek de kosten en het resultaat van de behandeling van een hartinfarct in alle Belgische ziekenhuizen. Er waren geen aantoonbare verschillen in de sterfte maar daarentegen wel grote verschillen in gemaakte kosten. Deze zijn voornamelijk toe te schrijven aan de organisatie van de ziekenhuiszorg in ons land. Een verbeterde zorgorganisatie kan daarom veel overbodige kosten besparen.
-
Studie naar een alternatieve financiering van bloed en labiele bloedderivaten in de ziekenhuizen.
KCE Reports 12A (2005) Bloedtransfusies zijn waardevol. Bloed wordt gratis afgestaan als een onbaatzuchtige dienst aan de gemeenschap. Bloed wordt echter ook zeldzamer, deels omdat de behoeften toenemen door de vergrijzing, deels omdat meer bloedgevers worden uitgesloten uit voorzorgsmaatregelen (preventie van door bloed overdraagbare aandoeningen). Ondanks deze voorzorgen en de hoog geprezen kwaliteit van het Rode Kruis blijft bloedtransfusie een transplantatie van weefsel: het zal nooit geheel veilig zijn.
-
De kost van tandprothesen.
KCE Reports 10A (2005) De huidige regering had in haar programma een externe audit opgenomen naar de prijsvorming van tandprothesen. De bedoeling hierbij is de transparantie en prijsconcurrentie te bevorderen. Minister R. Demotte vertrouwde deze opdracht toe aan het KCE.
-
Feedback: onderzoek naar de impact en barrières bij implementatie – Onderzoeksrapport: deel 1.
KCE Reports 9A (2005)
-
Financieringssystemen van ziekenhuisgeneesmiddelen: een beschrijvende studie van een aantal Europese landen en Canada.
KCE Reports 8A (2005) Een nieuwe studie van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) beschrijft de financiering van de ziekenhuizen in het buitenland, met speciale aandacht voor geneesmiddelen. Het buitenland evolueert naar een all-in financiering: een ziekenhuis krijgt een forfaitair bedrag per patiënt per aandoening, dat alle kosten moet dekken, inclusief deze van de geneesmiddelen. België is het enige land waar een terugbetaling per voorgeschreven product de regel blijft.